Είναι γενικά αποδεκτό ότι οι μαθητές διδάσκονται το λεξιλόγιο στα γλωσσικά μαθήματα πιο αποτελεσματικά, όταν συμμετέχουν άμεσα και ενεργά στην αποκωδικοποίηση του νοήματος παρά όταν απομνημονεύουν- με στείρες μεθόδους -ορισμούς ή συνώνυμα. Οι Τεχνικές που ενισχύουν την έκφραση των προσωπικών οπτικών των μαθητών και η δημιουργία αλληλεπιδράσεων που σταδιακά διευκρίζει τις λέξεις προς εκμάθηση αποτελούν τρόπους άσκησης της άμεσης διδασκαλίας. Οι δάσκαλοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν, επίσης, τις προσωπικές εμπειρίες των μαθητών για να αναπτύξουν τις λεξιλογικές τους δεξιότητες.
Μέσα από ανεπίσημες δραστηριότητες όπως η σημασιακή σύνδεση, οι μαθητές ασκούνται στη σύνδεση των λέξεων που μαθαίνουν με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον τους. Η δημιουργία λιστών με λέξεις που συσχετίζονται και η οπτική αναπαράστασή τους είναι βοηθητική.
Πιο συγκεκριμένα, οι λέξεις κατατάσσονται σε ευρύτερα σύνολα με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Τέλος, οι αναλογίες είναι μία χρήσιμη τεχνική ενθάρρυνσης της συζήτησης γύρω από το νόημα των λέξεων.